Mobbning på nätet

En intervju med Sara som blev mobbad i skolan :

I vilken klass började mobbningen? 
Jag började blogga i sjuan och det var så det började. 

Vad började mobbningen med? 
Som sagt hade jag en blogg som jag skrev saker som jag kände för. Folk blev provocerade och tyckte att jag skröt. Jag kan hålla med om att det var en ganska ytlig blogg men,  jag tycker inte man har rätt att kränka någon för det. Det började med folk började skriva saker för att det förmodligen var avundsjuka. Det kallade mig, ful, dum, äcklig och hora. 

Hur hanterade du det? 
I början försökte jag bara att ignorera det. Men kommentarerna rullade in och tillslut blev det så många att dom inte gick att undvika. Det blev som en pakt mot mig. Vissa mer extrema än andra, dom extremaste hotade att döda mig. När jag skrev att jag blev ledsen av kommentarerna så blev det ännu mer och folk sa att jag förtjänade kommentarerna. 


Vad var det dom gjorde mot dig? 
Som sagt dom hotade mig, fick tag på mitt nummer och började ringa och skrika en massa fula ord. Folk från min facebook började skriva saker på min wall. Folk som jag trodde var min vänner. Alla gick emot mig och jag kände mig extremt ensam. Jag var ju bara en tjej med en blogg som la upp bilder på mina kläder? 

Hur tog det slut ? 
Jag hade stor lust att sluta blogga, men om jag hade slutat, så hade dom vunnit och det fick inte hända. Jag fortsatte blogga som vanligt men jag höll låg profil. Så småningom tröttnade dom kanske, vad vet jag? Till slut så försvann nästan alla elaka kommentarer. Men det kommer in några varje dag, men det är ingen storm från förut och nu rör dom mig inte i ryggen. 

Hur har det påverkat dig idag? 
Jag lärde mig att på nätet så visar folk sin avundsjuka genom att trycka ner andra. Jag har helt enkelt lärt mig att inte ta åt mig av fula kommentarer även fast det ibland gör ont. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0