Mobbning i skolan

En intervju med Tove som blev mobbad i skolan :

I vilken klass började mobbningen? 
I årskurs ett och den pågick i ungefär fyra-fem år.

Vad började mobbningen med? 
Den började helt oväntat. En i min klass började reta mig för att jag hade glasögon och allt fler och fler började att göra det. Det som då var mina vänner gick då över till mobbarens sida för vem ville vara med den utsatte liksom? Ja, det var väl så det började. Med lite små ord som sedan blev mer. 

Hur hanterade skolan det? 
Skolan hanterade det inte bra alls. Det blundande för mobbningen till en början. När det sedan började märka någonting så var det väldigt störiga mot mig. Det sa åt mig att jag inte skulle gråta för att mobbaren mådde precis lika dåligt. Det är just det jag tycker lärare i Sverige ska bli bättre på, att hantera mobbning. 

Hur hanterade du det? 
Det är hemskt att säga det men jag blev tillslut van vid det. Det gjorde hela ont lika tiden men tillslut så blev det en del av vardagen. 

Vad var det dom gjorde mot dig? 
Det sa att jag var ful och tillslut så trodde jag själv på det. Det skrattade åt mig när jag gick ensam på rasterna. Det tog mina kläder efter idrotten och duschade dom. En trampade sönder mina glasögon och sa " Nu är du mycket finare ". Tjejen som mobbade mig som värst, hennes äldre brorsa hotade att han skulle elda upp mig. Det är helt sjukt hur man kan göra så mot andra människor. 

Hur tog det slut ? 
Jag vet inte riktigt. Efter cirka fem år så tröttnade dom väl. Jag fick kompisar och allt slutade bara.

Hur har det påverkat dig idag? 
Jag har blivit en väldigt omtänksam person och bryr mig väldigt mycket om andra människor. Jag klarar inte av att se när någon blir illa behandlad. 








Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0